Eenvoudig een heerlijk brood

 


Zelf een heerlijk brood bakken is heel makkelijk en vergt eigenlijk weinig werk.

Voor een aantal maanden heb ik mij geworpen op het maken van zuurdesem broden, waarbij ik zelf de zuurdesem starter had gemaakt en onderhield. Dat was best veel werk, zowel in het onderhoud van het zuurdesem als het maken van het brood, en het resultaat was wisselend en onvoorspelbaar.

Nu bak ik mijn broden weer met gewone droge gist, ik gebruik daarvoor die van Australia, en dat gaat snel en makkelijk met altijd een heerlijk resultaat.

Ingrediënten:

  • 500 gram meelmix (zie uitleg verderop)
  • 12 gram zout
  • 8 gram droge gist
  • 350-400 ml warm water
Ik gebruik altijd biologische meel en als basis een biologische bloem van het type 00 (Italiaans) ofwel patentbloem.
Soms maak ik een brood geheel van dit meel, maar meestal voeg ik een ander meel of een andere bloem toe. Meestal doe ik dat in de variaties 300-200 gr, 350-150 gr, of 400-100 gr (de eerste hoeveelheid is mijn 00 bloem). Als tweede soort gebruik ik vaak
- Volkorenmeel
- Speltmeel of -bloem
- Roggemeel of -bloem (mijn persoonlijk favoriet)

Bereiding:

  1. meng de bloem/meel mix, zout en gist in een ruime kom
  2. Voeg 350-400 ml warm water toe en meng met een lepel om het deeg te vormen. Dit moet niet te slap zijn, maar ook vochtig genoeg om al het meel goed op te nemen
  3. Zet het deeg warm en vochtig om te rijzen. Dat kan in een stoom oven of onder een vochtige doek of deksel op een warme plaats.
  4. Als het deeg flink is gerezen maak de rand dan met een vochtige hand los van de kome en vouw het deeg rondom naar binnen. Zet het deeg weer warm weg om verder te rijzen.
  5. Herhaal dit eventueel nog een keer.
  6. Zet een gietijzeren braadpan in de oven en verwarm deze minstens 30 min op 250C
  7. Bestrooi het deeg met wat bloem, maak het (nu met droge hand) rondom los van de kom en stort het op een rijkelijk met bloem bestoven (snij)plank of glad oppervlak.
  8. Rek het deeg uit en vouw dubbel, draai dan een kwartslag en doe dit opnieuw. 
  9. Vouw nu het deeg al draaiend rondom van buiten naar binnen.
  10. Werk het deeg met de handen rondom weer tot een mooie ronde compact vorm. Bestrooi licht met bloem en maak 1 of meer inkepingen met een scherp mes aan de bovenzijde.Dit isom te voorkomen dat het deeg op een onvoorspelbare plek barst bij het bakken.
  11. Strooi wat bloem, liefst van harde tarwe (grano duro) in de bodem van de hete braadpan. Leg het deeg daarin en sluit af met de deksel.
  12. Bak 20 minuten op 250C.
  13. Verwijder na de 20 minuten de deksel en bak nog eens 20 minuten op 240C.
  14. Haal het brood uit de oven en laat liefst 20-30 minute afkoelen voor het te snijden.






Reacties